2010 - ROK PIESZEGO

"Ratujmy Każdego - Rok Pieszego - Kolejny Krok"

 

 

 

 

Z końcem roku 2009 zakończyła się Kampania "2009 - rok pieszego". Dzięki szerokiemu zakresowi podjętych inicjatyw ze strony współorganizatorów i partnerów kampanii, inicjatyw o różnorodnym i szerokim zakresie, przez to docierających do zgodnych z założeniami kampanii adresatów - pieszych, na terenie naszego województwa, po raz pierwszy od conajmniej dziesięciu lat nastąpiło zdecydowane ograniczenie liczby zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym z udziałem tej grupy uczestników ruchu drogowego. Dlatego też Kampania "2009 - rok pieszego" nie może mieć charakteru akcyjności pojedynczego i incydentalnego "zjawiska", które ma swój początek i terminowo szybki koniec. Stąd biorąc pod uwagę, szczególnie zdecydowanyspadek ilości pieszych ofiar wypadków drogowych, koniecznym staje się kontynuowanie przedmiotowej kampanii w roku 2010, ponieważ wypadki drogowe z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, są ciągle problemem społecznym, który nakłada na nas wszystkich bezwzględny obowiązek wspólnego podjęcia wszelkich możliwych działań. Takie działania wymagają determinacji i współpracy różnych podmiotów i instytucji. Dlatego w 2010 roku Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach (przy współudziale całego garnizonu śląskiej Policji) i Telewizja Polska S.A. o/Katowice planująkontynuację kampanii pn. " Ratujmy Każdego-Rok Pieszego-Kolejny Krok"

 

Zanim jednak na dobre rozpoczniemy Kampanię przypomnijmy sobie jak to wyglądało w roku 2009:

 

http://www.wodzislaw.slaska.policja.gov.pl/rok-pieszego/

 

 

 


 

Jak wielka jest skala problematyki wypadków drogowych w Polsce, może uświadomić fakt, że w przeciągu jednej tylko godziny w Polsce odbywa się pogrzeb kolejnej ofiary wypadku drogowego , w wypadkach co najmniej 10 osób odniesie obrażenia ciała, kilka zostanie inwalidami do końca życia. Jak powiedział A.A. Milne „ Bo wypadek to dziwna rzecz – nigdy go nie ma dopóki się nie wydarzy”.

Niestety problem polega na tym, że o wypadkach mówimy tylko w momencie tych tragedii, na co dzień niejako zapominając o tym zagadnieniu. Wypadki drogowe rozproszone są w czasie i w przestrzeni, tak więc nie wywierają na społeczeństwie i jego władzach takiego wrażenia jak np. katastrofy zbiorowe. Już pod koniec lat 60-tych XX wieku Prezydent Stanów Zjednoczonych Lyndon Johnson powiedział :” Prawdziwa wojna toczy się bez przerwy na naszych drogach, gdzie co kwadrans ginie człowiek”.


 

DZIŚ NA DROGACH WSZYSTKICH KONTYNENTÓW GINIE ROCNIE W WYPADKACH DROGOWYCH 1,2 MLN OSÓB !!!

 

 

 

 

 

Ofiary ruchu drogowego giną najczęściej w ciszy i samotności, a tylko pojedyncze ofiary są przedmiotem zainteresowania mediów, czy też opinii publicznej.
 


 


 

CZY CHCEMY W TAKICH MIEJSCACH ODWIEDZAĆ RODZINĘ ?

 

 

 


 

Ponadto prawdopodobieństwo zostania ofiarą zdarzenia drogowego jest dużo większe ( każdy jest kierowcą, pasażerem, pieszym) niż ofiarą przestępstwa kryminalnego – kradzieży, bójki, rozboju.

Już kilka lat temu Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziło badania na reprezentatywnej próbie losowo-adresowej dorosłych mieszkańców Polski, z których wynika, że:

  • prawie ¾ badanych ( 72%) miało w swoim życiu jakieś doświadczenia związane
    z wypadkami drogowymi, w tym 61% przeżyło śmierć lub zranienie kogoś ( w tym osoby bliskiej) lub było ofiarą wypadku, a 11% miało do czynienia wyłącznie ze zdarzeniami bez ofiar w ludziach

  • wypadków drogowych najczęściej obawiają się piesi użytkownicy dróg ( 61%), znacznie rzadziej chodzący ulicami swojej miejscowości (37%) oraz kolejno: jeżdżący rowerami
    i samochodami ( 28%) motocyklami (27%), ciągnikami ( 18%) autobusami ( 14%) oraz tramwajami (11%)

  •  

     

    Jako policjanci uważamy, że pomimo różnych aspektów wchodzących w zakres szeroko pojętego bezpieczeństwa w ruchu drogowym, największą trudność w walce z zagrożeniami w tej dziedzinie stanowi stan świadomości naszego społeczeństwa oraz mity i obiegowe opinie. Powszechna opinia jest taka, że skoro istnieje ruch drogowy – to muszą być i wypadki, a wszystkiemu winni są inni, oraz czynniki takie jak dziury, drogi, oznakowanie. Przeciętny „Polski kierowca” wybiela swoje postępowanie na drodze a winą za wszystko co złe obarcza innych. Ten przeciętny „Polski kierowca” uważa siebie za Króla Szos – jest mistrzem we wszystkim co robi. Co ciekawe jeden z portali internetowych w przeprowadzonej przez siebie ankiecie na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym zadał respondentom pytanie: Co wg Ciebie jest główną przyczyną wypadków w Polsce? Najwięcej bo aż 36% ankietowanych odpowiedziało, że BRAWURA!!!

     

     

    Wielkim problemem w walce o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest również tzw społeczne przyzwolenie na sytuacje niezgodne z prawem. W praktyce nie zdarza się aby jeden drugiemu zwracał uwagę na niezapięte pasy bezpieczeństwa, czy na fakt jazdy z prędkością niedozwoloną itp. Powszechne w społeczeństwie stało sie również „przymykanie oka” na spożywanie alkoholu przez kierowców na różnego rodzaju imprezach.

    Niestety pragmatyka naszej służby, dane statystyczne gromadzone prze Policję jasno wskazują, że alkohol, brawura, przekraczanie prędkości, niezapinanie pasów bezpieczeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie to najczęściej spotykane „grzechy” kierowców. Do tego wszystkiego dochodzi czynnik psychologiczny polegający na tym, że kierowcy „ ślepo” ufają wszelkiego rodzaju urządzeniom w jakie obecnie wyposażone są pojazdy – służącym do poprawy bezpieczeństwa – takim jak Poduszki Powietrzne, ABS, ASR itp. Niestety ale urządzenia te bez czynnika ludzkiego jakim jest zdrowy rozsądek nie spełnią swojej funkcji. Żadne z nich nie jest w stanie zastąpić takich aspektów jak myślenie, umiejętność przewidywania, orientacji, obserwacji.

     

    ZDARZENIA DROGOWE W LATACH 1983 –2009

     

    NA TERENIE POWIATU WODZISŁAWSKIEGO

     


     

     


     

    ROK

    Wypadki

    Zabici

    Ranni

    Kolizje

    W+K


     

    ILOŚĆ POJAZDÓW NA DROGACH

    1983

    183

    36

    190

    103

    286

    ?

    1984

    183

    21

    193

    101

    284


     

    1985

    161

    7

    182

    117

    278


     

    1986

    202

    19

    217

    157

    359


     

    1987

    185

    19

    206

    149

    334


     

    1988

    194

    15

    215

    116

    310


     

    1989

    215

    36

    233

    168

    383


     

    1990

    201

    27

    258

    206

    407


     

    1991

    162

    27

    178

    306

    468


     

    1992

    156

    28

    174

    323

    479


     

    1993

    163

    20

    173

    337

    500


     

    1994

    211

    29

    223

    439

    650


     

    1995

    234

    23

    276

    686

    920


     

    1996

    237

    19

    292

    636

    873


     

    1997

    256

    30

    310

    657

    913


     

    1998

    215

    14

    271

    695

    910


     

    1999

    194

    17

    250

    804

    998


     

    2000

    232

    21

    290

    897

    1129


     

    2001

    241

    11

    299

    901

    1142

    53000

    2002

    223

    19

    258

    825

    1048


     

    2003

    226

    16

    285

    998

    1224

    55400

    2004

    279

    21

    356

    1103

    1382

    57584

    2005

    222

    15

    273

    1108

    1330

    70435

    2006

    212

    13

    273

    1093

    1305


     

    2007

    144

    17

    187

    1000

    1144


     

    2008

    141

    7

    172

    1097

    1238

    113829

    2009

    125

    13

    150

    1178

    1303

    115470

    razem

    5397

    540

    6384

    16200

    21597


     


     

     

     

    Wypadki drogowe z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, są ciągle problemem społecznym, który na Policję nakłada bezwzględny obowiązek podjęcia wszelkich możliwych działań. Niechroniony karoserią samochodu człowiek znajduje się na przegranej pozycji w stosunku do użytkowników pojazdów. W dobie dynamicznie rosnącej motoryzacji i powszechnego kultu samochodu pieszy ( jak i rowerzysta ) styka się z coraz większą liczbą zagrożeń. Dominacja samochodu jest szczególnie dotkliwa w miastach. Potrącenia pieszych z reguły kończą się ciężkimi obrażeniami lub śmiercią.


     

    NA POLSKICH DROGACH PIESI SĄ 10 RAZY BARDZIEJ NARAŻENI NA ŚMIERĆ
    NIŻ KIEROWCY.


     

     

    Na polskich drogach co 24 minuty jedna osoba piesza traci życie lub zdrowie.


     

    Najbardziej zagrożone są dzieci w wieku 6-9 lat i starsi powyżej 75 roku życia.


     

    PAMIĘTAJ MASZ PRAWA JAKO PIESZY - MASZ TEZ OBOWIĄZKI !!!

     

     

      

    Jednym z elementów poprawy procesu bezpieczeństwa ruchu drogowego jest edukacja dzieci i młodzieży. Dostrzegając rolę edukacji najmłodszych uczestników ruchu drogowego policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim od wielu już lat systematycznie przeprowadzają spotkania w szkołach i przedszkolach.

    W ubiegłym tygodniu takie spotkania odbyły się : w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Syryni, Szkole Podstawowej i Przedszkolu w Lubomii oraz Zespole Szkół Sportowych w Radlinie. W spotkaniach tych oprócz policjantów uczestniczyła maskotka garnizonu śląskiego - Sznupek. W trakcie spotkań dzieciakom przybliżono zasady bezpiecznego poruszania sie po drogach, zwrócono uwag ę na kwestię widoczności na drodze. Dzięki uprzejmości Urzędu Gminy w Lubomi dzieci z terenu gminy otrzymały opaski odblaskowe.

     


     

     
     


     


     
     

     

     


     


     
     


     


     
     

    Poczucie bezpieczeństwa – lub jego brak – przesądza o jakości życia i rozwoju społeczeństwa. Zarówno Policja jak również inne organizacje, zyskają na zaufaniu obywateli, jeśli podejmowane przez nich działania będą polegać na współpracy pomiędzy tymi podmiotami a zarazem systematyczności i konsekwencji w realizacji tych działań. Dzięki wsparciu innych będziemy w stanie skumulować nasze działania


     

    Dlatego też zapraszamy do współpracy wszystkie instytucje samorządowe, podmioty i organizacje pozarządowe, przedstawicieli środków masowego przekazu, jak również inne podmioty, którym bliska jest tematyka bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którym zależy na zmianie niekorzystnej sytuacji na Polskich drogach.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    W ramach działań "Ratujmy Każdego - Rok Pieszego - Kolejny Krok" wodzisławska jednostka podjęła szeroko zakrojoną współpracę z kościołem katolickim. Jako pierwszy na nasz apel odpowiedział ks.dziekan Bogusław Płonka. W gazetce parafialnej "Magificat" umieścił artykuł opracowany przez kom.. Mariusza Zielińskiego dotyczący bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W najbliższym czasie artykuł ukaże się także w innych gazetkach parafialnych dekanatu wodzisławskiego. Akces do uczestnictwa w programie wyraził także ks. Witold Tatarczyk z Parafii Św. Michała Archanioła w Skrzyszowie.

     

     

     

     

     

     

    PIKNIK MOTORYZACYJNY

    ORGANIZOWANY W ZWIĄZKU Z KAMPANIĄ PN. „RATUJMY KAŻDEGO-ROK PIESZEGO-KOLEJNY KROK”

     

    Wczoraj na Placu Gladbeck w Wodzisławiu Śląskim odbyła się impreza pod nazwą „Rok pieszego – kolejny krok”, to już druga odsłona kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze. Inicjator jazdy w pasach bezpieczeństwa, alcogogle, symulator dachowania pojazdu czy też prezentacja niekonwencjonalnych samochodów, to tylko niektóre z atrakcji, jakie czekały na mieszkańców. Imprezę uświetnił swoją obecnością Rajdowy Mistrz Europy, Maciej Wisławski.  

    Ideą tej kampanii jest promowanie szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Obserwacja i przeprowadzona analiza dotychczas prowadzonych z Policją działań w omawianym zakresie w poprzednich latach, skłania do przyjęcia niekonwencjonalnej formuły promowania odpowiedniego zachowania się w ruchu drogowym. W 2010 roku organizatorami kampanii był Urząd Miasta w Wodzisławiu Śląskim wraz z Komendą Powiatową Policji w Wodzisławiu Śląskim, zaś partnerami tego projektu byli: Polski Związek Motorowy, Automobil Klub Śląski, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz ośrodek szkolenia kierowców „Jazda” z Wodzisławia Śląskiego. Siły zjednoczyły się w celu wspólnej promocji bezpiecznych zachowań w ruchu drogowym.

     

     

    23 maja o 14.00 na Placu Gladbeck oraz na przyległych ulicach powstało miasteczko caravaningowe. Wielbicieli motoryzacji ucieszył z pewnością pokaz zabytkowych samochodów, specjalnych samochodów straży pożarnej oraz policji, prezentacja „tuningowych” samochodów ciężarowych czy też gokartów. Odbył się również pokaz ratownictwa drogowego wraz z uwalnianiem poszkodowanego z uszkodzonego samochodu. Można było skorzystać z stymulatora jazdy w pasach/bez pasów, z stymulatora dachowania, jazdy na trolerach (które powodują niewielki poślizg samochodu), oraz wykonać proste czynności w alcogoglach. Dla młodszych uczestników zabawy przeprowadzony został egzamin na kartę rowerową i motorowerową, a na scenie prowadzone były konkursy związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

     

     

     

     

    Działania „NURD” 10.05.2010r.

     

    W piątek od wczesnych godzin porannych wodzisławscy policjanci proawdzili na terenie powiatu działania związane z bezpieczeństwem niechronionych uczestników ruchu drogowego "NURD". Policja przypomina, że piesi – tak jak kierowcy różnych pojazdów – są uczestnikami ruchu drogowego. W odróżnieniu jednak od kierowców piesi są uczestnikami "niechronionymi" o czym zbyt często zdają się zapominać.
    Pieszy jest tzw. niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego ponieważ w trakcie "zderzenia" z pojazdem nie chroni go nic. Kierowca może liczyć na poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa etc. Pieszy jest narażony na najpoważniejsze konsekwencje już przy prędkościach pojazdu rzędu 20-30 km/h. Przy prędkości 50 km/h, pieszy ma około 50 proc. szans na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru. Bezpieczeństwo pieszych zależy od bardzo wielu czynników. Tam gdzie jest możliwe ruch pieszych i ruch pojazdów oddziela się. Niestety w wielu przypadkach ruch pieszych odbywa się wspólnie z ruchem pojazdów np. podczas przechodzenia przez jezdnię i tam bezpieczeństwo pieszego zależy w dużej mierze od niego samego.
    Policjanci w trosce o bezpieczeństwo wszystkich pieszych, nie tylko tych wybierających się na spacer przypominają:

    Pieszemu zabrania się:

    • wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściach dla pieszych,
    • wchodzenia na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
    • przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi, zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez torowisko,
    • przebiegania przez jezdnię i chodzenia po torowisku,
    • przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni.

    Stosowanie powyższych reguł nic nie kosztuje, za ich niestosowanie można zapłacić cenę najwyższą.